ГЕОГРАФІЯ 8 КЛАС
План-конспект уроку
ТЕМА: Геоморфологічна будова України.
Закономірності поширення основних форм рельєфу.
МЕТА: Сформувати поняття про науку геоморфологію та
геоморфологічну будову України.
Поглибити та систематизувати знання учнів про генетичні типи і форми
рельєфу. Розвивати практичні навички роботи з геоморфологічною картою,
закріпити первинні практичні вміння виявляти географічні закономірності у
розміщенні типів і форм рельєфу.
Виховувати екологічну та валеологічну
культуру.
ОБЛАДНАННЯ І МАТЕРІАЛИ: атласи, карта геоморфологічної
будови України (настінна + роздаткові), мультимедійний проектор, ноутбук, мультимедійна
презентація до уроку, роздаткові матеріали для моделювання картосхеми України,
роздаткові ЛОС, завдання-таблиця для роботи в парах (роздатково).
ОПОРНІ ТА БАЗОВІ ПОНЯТТЯ:
геоморфологія, геоморфологічна будова, екзогенні і ендогенні сили,
ерозія, денудація, абразія, акумуляція, типи рельєфу: тектонічні, карстові,
гравітаційні, вулканічні, водно-ерозійні, водно-акумулятивні, льодовикові,
еолові, берегові, антропогенні.
МЕТОДИ: пояснювально-ілюстративний, репродуктивний, проблемний,
пошуково-дослідницький.
ПРИЙОМИ: робота з комп’ютерною презентацією, робота з
картою, робота з підручником, моделювання.
ФОРМИ РОБОТИ:
фронтальна, колективна (робота в різнорівневих парах),
індивідуальна
(різнорівнева).
ТИП УРОКУ: комбінований
Етапи уроку
№ етапу уроку
|
Назва етапу
уроку
|
Час
|
1.
|
Організаційний момент. Психологічне налаштування.
|
1хв.
|
2.
|
Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів
|
4хв.
|
3.
|
Мотивація навчальної діяльності
|
3хв.
|
4.
|
Оголошення теми, мети, завдань уроку
|
2хв.
|
5.
|
Вивчення нового матеріалу
|
20хв.
|
6.
|
Закріплення
знань, застосування вмінь і навичок
|
10 хв.
|
7.
|
Підсумок уроку
|
3хв.
|
7.
|
Домашнє завдання
|
2хв.
|
ХІД УРОКУ
Організаційний момент.
Психологічне налаштування.
(Мотиватори)
|
|
Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів
1)Фронтальна бесіда «Основні форми поверхні України»
2)Робота з контурною
картосхемою «Рельєф України» - індивідуальне різнорівневе завдання.
|
|
Мотивація навчальної діяльності
З давніх – давен люди поселялися переважно на рівнинах. Бо на них краще
вести сільськогосподарські роботи, та й дороги рівнішими здаються. Значення
рельєфу і рівнинного і гірського важко переоцінити у будь якій діяльності
людини: будівництві споруд, прокладанні трас, сільськогосп. освоєння земель... Рельєф
постійно змінюється, але ми цього не помічаємо, бо зміни ці поступові і
повільні у порівнянні з життям людини. Хоч бувають і винятки з правил. Так зранку
6 червня 1997р. в м. Дніпропетровськ
на ж/м Тополь один з будинків раптово задрижав і почав сповзати в
прірву... Одна людина загинула, дехто травмувався… А що ж там сталося, хто винен в трагедії, як уникати таких катастроф?
(Пр.п.)
Дати відповідь на це та інші запитання ми спробуємо
в ході нашого уроку.
|
|
Оголошення теми, мети, завдань уроку
Тож тема нашого уроку: Геоморфологічна будова України.
Закономірності поширення основних форм рельєфу.
Мета уроку: Познайомитися з
геоморфологією як наукою. Поглибити та
систематизувати знання про генетичні
типи і форми рельєфу і розглянути географію їх поширення на території
України.
Завдання:
1.
Познайомитися з
поняттями «геоморфологія» та «геоморфологічна будова України».
2.
Виявити географічні закономірності у
розміщенні типів і форм рельєфу.
3.
Вивчити генетичні
типи і форми рельєфу.
4.
Розглянути
поширення типів і форм рельєфу за геоморфологічною картою
5.
З’ясувати значення знань, отриманих на уроці
для кожного з нас.
Запис теми в зошити
|
|
Вивчення нового матеріалу
1)
Вивчення понять «геоморфологія» та «геоморфологічна будова України» - пояснення вчителя, запис в зошити, знайомство з геоморфологічною картою
Геоморфоло́гія -наука про походження та
закономірності поширення різних форм рельєфу.
Геоморфологічна будова
України - розміщення генетичних типів і форм рельєфу на території України
2)
Закономірності у
поширенні форм рельєфу – пояснення
вчителя, моделювання ланцюгів
Сучасний рельєф
України сформувався внаслідок взаємодії внутрішніх і зовнішніх сил Землі, які
діяли протягом кайнозойської ери. Загальний план будови рельєфу України (розташування, напрямок
простягання та висота низовин, височин і гір) зумовлений насамперед
тектонічною будовою. Більшість великих форм рельєфу України простягаються з
північного заходу на південний схід відповідно до напрямку залягання
тектонічних структур. Велику роль відіграє найдавніша структура — Український
кристалічний щит, який і задав основний напрямок іншим структурам.
Здебільшого великі форми рельєфу України мають прямий зв'язок з тектонічними
структурами: у межах щита і складчастих споруд здіймаються височини і гори, а
тектонічним западинам відповідають низовини. Водночас у західній частині
України зв'язок між рельєфом і тектонічними структурами обернений:
Волино-Подільській плиті, Галицько-Волинській западині та Передкарпатському
прогину відповідають неузгоджені з ними форми рельєфу — височини і
горбогірні пасма. Це
пов'язано з так званими неотектонічними рухами — підняттями земної кори, що
відбувалися там наприкінці кайнозою. Це спричинило активне врізання в земну
поверхню річок, які утворили глибокі зі стрімкими схилами долини, а на півдні
Подільської височини — каньйони.
3)
Генетичні типи і форми рельєфу – пояснення вчителя за ЛОС
Внаслідок впливу на земну поверхню внутрішніх і зовнішніх сил
утворився рельєф різноманітних типів. З внутрішніми процесами пов'язані
тектонічний і вулканічний типи, а із зовнішніми — гравітаційний,
водно-ерозійний і водно-акумулятивний, карстовий, льодовиковий і
водно-льодовиковий, еоловий, береговий, антропогенний.
4)
Поширення типів і форм рельєфу – вправа «Дослідники»: робота в різнорівневих парах
-
самостійна робота
учнів з підручником ст..83-87,
геоморфологічною картою;
-
презентація результатів, заповнення таблиці на дошці,
позначення на великій картосхемі
-
висновки
5)
Рекорди форм рельєфу України –
презентація дитячої творчої роботи (випереджальне
завдання)
|
|
Закріплення знань, застосування вмінь і навичок – «Давайте
обговоримо!!!»
Фронтальна бесіда за питаннями:
1. Які сили формують ту поверхню, яку ми з вами бачимо
щодня?
2. Які типи і форми рельєфу утворюються в Україні в
результаті взаємодії екзогенних і
ендогенних сил?
3. У чому різниця відображення рельєфу на фізичній та геоморфологічній
картах?
Вирішення проблемного питання
|
|
Підсумок уроку
Бесіда. Аналіз завдань,
поставлених на початку уроку.
Вправа
«Валіза, кошик, м’ясорубка» - значення знань,
отриманих на уроці для кожного
|
|
Домашнє завдання
Опрацювати параграф 15 підручника (усі рівні).
Вивчити поширення
основних типів і форм рельєфу за геоморфологічною картою (д і в рівні)
Творче завдання
«Я це бачив сам (бачила сама)» (в.р.)
|
Немає коментарів:
Дописати коментар